Zbójnicka impreza integracyjna dla Firmy Sudzuker Polska

ZBÓJECKIE ŚPIEWANIE

Występ kapeli góralskiej z gawędziarzem, multiinstruemtalistą Jacentym Ignatowiczem – Finalistą programu Mam Talent z TVN (tradycyjne instrumenty ludowe: skrzypce, złóbcoki, gęśle, multanki, kontrabas, fujarka pasterska, róg myśliwski, trombita, zbójnicka piła do gry - 5 muzyków + gawędziarz). Podczas tej imprezy zademonstrujemy wiele przyśpiewek zbójnickich z regionu Beskidu Żywieckiego, Śląskiego i Małego jak również ze Śląska Cieszyńskiego oraz Orawy, Spisza i Podhala. Piosenki i przyśpiewki zbójnickie zaprezentujemy Państwu w pierwotnym brzmieniu.  To unikatowa propozycja dla pasjonatów zbójeckiego śpiewania i dobrej góralskie zabawy z przytupem. Hej!

PARY TANECZNE

Zespół Karpackie Zbóje zaprezentuje właśnie na Twojej imprezie - tańce górali żywieckich takie jak: koło, obyrtka, siustany, koń i hajduk. Ponadto zaprezentujemy taniec orężny - zbójnicki, który był tańczony przez górali zarówno na Podhalu jak i na Żywiecczyźnie. 

W naszym repertuarze znajdują się przede wszystkim tańce, pieśni i muzyka górali żywieckich, ale także układy taneczne z regionu krakowskiego wschodniego i zachodniego oraz tańce mieszczan żywieckich.

Nasz program oparty jest na zwyczajach, muzyce, śpiewach i tańcach górali z Beskidu Żywieckiego. Program ten należy do najbardziej dynamicznych, kolorowych i pełnych fantazji. Prezentuje on tradycyjne i autentyczne instrumenty muzyczne od "trombit", długich na 3,5 metra przez różnego rodzaju rogi do "piszczałek pasterskich" czy "okaryn" i "dud".

Do tańca parom tanecznym będzie przygrywać nasza 5 osobowa kapela góralska Karpackie Zbóje. W programie nauka tańca góralskiego dla publiczności, czas trwania występu tanecznego do 1,5 h. Program wykonywany przez regionalny zespół pieśni i tańca.  

Proponujemy Państwu wynajęcie par tanecznych i kapeli góralskiej. Pary taneczne rozweselą i roztańczą nawet największych sztywniaków oraz pokażą swój piękny regionalny góralski śpiew i taniec, a kapela góralska im w tym pomoże grając swoje nuty. Możliwość wynajęcia par tanecznych oraz kapeli góralskiej w dowolnym miejscu w Polsce. Gwarantujemy dobrą zabawę oraz miłe wspomnienia.

Nasze góralskie i zbójnickie nuty popłyną wprost do serc wszystkich gości, a nogi same zaczną tańcować! Zapraszamy do wynajęcia naszych par tanecznych oraz kapeli góralskiej w dowolne miejsce w kraju i za granicą! W naszym składzie kapeli i brygady zbójeckiej Karpackie Zbóje jest 10 par tanecznych (20 górali i góralek).

Trochę o tańcu góralskim

Taniec góralski jest indywidualny, każdy tańczy na swój sposób, stosownie do jego charakteru, temperamentu i budowy ciała. Melodię ma się w duszy jak krew w żyłach, ona harmonizuje ruchy ciała do rytmu w tańcu, nadaje sprężystość nogom, bezwiednie kieruje ruchami i tworzy z tańca sztukę...

Plastyczne odwzorowanie tańca ukazywali górale od dziesięcioleci na swych malowidłach na szkle - jeden z najbardziej znanych motywów przedstawia skaczącego wysoko harnasia, któremu jeden ze zbójników przygrywa na dudach. Taneczna tradycja, wywodząca się w przeważającej mierze, podobnie jak muzyka, z kultury pasterzy wołoskich, utrwalała się na Podhalu i w Beskidach przez wieki. Dlatego też taniec góralski jest przede wszystkim tańcem męskim, służącym ukazaniu siły i zręczności tancerza, pragnącego swymi zaletami olśnić partnerkę. I choć - poza zbójnickim - tańczą w góralszczyźnie i mężczyźni, i kobiety, to rola tancerki jest jednak podrzędna, niemal czysto dekoracyjna. Podobne typy tańca spotyka się u innych narodów karpackich, lecz na Podhalu wykształciły się także specyficzne kroki i figury.

Taniec rozpoczyna się przyśpiewką, wykonywaną przed „muzyką", czyli kapelą, przez jednego z chłopców. Jej treść albo wyraża ogólną ochotę do zabawy i tańca, albo jest improwizowanym kupletem, dostosowanym do towarzystwa czy okoliczności. Potem tancerz podaje kapeli nazwę nuty, do której chciałby tańczyć (czasem narzuca ją prymista), a inny chłopiec wyprowadza mu partnerkę do tańca. Następuje tzw. zwyrtanie, czyli kilka obrotów, wykonywanych w rytm muzyki, zwykle pod ręką zwyrtającego, po których ten kłania się i powraca do grupy mężczyzn, a jego miejsce zajmuje tancerz.
Taniec mieszany jest właściwie suitą, składającą się z kilku, czasem kilkunastu figur, tańczonych przez jedną tylko parę. Rzadko w naturalnej scenerii góralskiej chałupy, częściej na estradzie tańczą dwie lub więcej par na raz.

Z reguły pierwszą figurę tańczy się do nuty ozwodnej, po której następuje kilka nut krzesanych, dających tancerzowi najlepszą sposobność do wykazania swych brawurowych umiejętności, siły i zręczności. Zmiany nut następują po kolejnych przyśpiewkach, podczas których tancerka wraca do grupy dziewcząt, a te wyprowadzają ją potem, zwyrtając, do kolejnej figury tanecznej. Gdy tancerz jest kiepskim śpiewakiem, lub nie ma konceptu (co, wprawdzie rzadko, ale jednak zdarza się nawet u górali), podaje kapeli tylko rodzaj kroków, które chce tańczyć („po dwa", „po śtyry"). Ostatnią z „obowiązkowych" figur tańczy się przy nucie „zielonej", podczas której tancerze na moment obejmują się, tancerz sam „zwyrta" dziewczynę, a następnie przyklękając na jedno kolano kłania się kapeluszem, dziękując za taniec.

Niekiedy w taniec pojedynczej pary włącza się inny tancerz, który wbiegając na środek izby ukłonem prosi o pozwolenie przetańczenia jednej figury z dziewczyną, uzyskawszy zgodę tańczy przez chwilę jako „przeręcac" (zastępca), a następnie znów kłaniając się dziękuje i powraca do grona obserwatorów. Ci zaś z reguły trzymają się w odrębnych grupach - osobno chłopcy, osobno dziewczęta, jeszcze osobno starsi. Podczas dłuższej zabawy, zwłaszcza na uroczystościach rodzinnych, zwyczajowo daje się szansę tańczenia wszystkim, wprowadzając niekiedy jako przerywnik w tańcu solowym nutę niegóralską - polki, walczyka czy czardasza, podczas których tańczą wszyscy chętni. Starsze niewiasty są w trakcie zabawy z grzeczności „wyzwyrtywane" nawet jako partnerki dla młodych i dobrych tancerzy, „bockując" im chętnie i bez wysiłku.
Najbardziej może znanym, opiewanym w prozie i poezji, utrwalanym i w sztuce i na filmie tańcem góralskim jest zbójnicki. Jest to także suita, składająca się z nut marszowych, ozwodnych i krzesanych, oddzielonych od siebie przyśpiewkami. Tańczy co najmniej 4 mężczyzn, z których jeden jest prowadzącym.

Taniec zbójnicki składa się z kilku (6-10) figur. Rozpoczyna się marszem, podczas którego na środek izby lub estrady wychodzą kolejno tancerze, tworzący za prowadzącym okrąg. Po marszu następuje, wprowadzona przyśpiewką przez głównego tancerza, nuta ozwodna, a po niej - kolejne figury: wysokie skoki, głębokie przysiady z naprzemiennym wyrzucaniem nóg do przodu, krzesanie - czyli podskoki z „wyklaskiwaniem" rękami po stopach, fechtunek ciupagami. Marsze w koło, występujące pomiędzy poszczególnymi figurami zbójnickiego tworzą jakby osnowę i są zarazem jedyną formą wypoczynku w tym szalenie męczącym tańcu.

Opisy zbójnickiego w XIX wieku przedstawiały go jako taniec pokrewny z arabską „fantazją", ukazując „dzikie skoki" i „walki na ciupagi" wokół ogniska przy akompaniamencie dudziarza, na tle majestatycznych szczytów i turni tatrzańskich. Do dziś istota tańca - ukazanie dzielności mężczyzn - nie uległa zmianie, zasadniczo jednak zmieniło się jego wykonywanie. Z chwilą wejścia zbójnickiego na estradę zagubiła się indywidualność każdego z tancerzy, zastąpiona pokazem musztry pod kierunkiem prowadzącego. Dla potrzeb widowiska musiało też nastąpić „zagospodarowanie" całej sceny, pociągające za sobą określenie wielkości koła tanecznego i liczby tancerzy...

Taniec w domowych warunkach spotyka się najczęściej przy okazji uroczystości rodzinnych, szczególnie podczas celebracji weselnych. Często towarzystwo uczestniczące w zabawie, po odtańczeniu ceremonialnych figur obrzędu, dzieli się na starszych, tańczących drobnego, a także polki, walczyki i czardasze oraz młodzież, bawiącą się w innej izbie przy dyskotekowych nagraniach. Czasami na użytek zabawy tworzy się specjalne składy kapel, w których obok instrumentów tradycyjnie występujących w góralskim folklorze muzycznym, grają inne, nadające muzyce bardziej „uniwersalne" brzmienie.

Eventy firmowe
Kapela góralska
Napady zbójnickie
Imprezy integracyjne
Eventy firmowe
Kapela góralska
Napady zbójnickie
Imprezy integracyjne
Eventy firmowe
Kapela góralska
Napady zbójnickie
Imprezy integracyjne
Eventy firmowe
Kapela góralska
Napady zbójnickie
Imprezy integracyjne
Eventy firmowe
Kapela góralska
Napady zbójnickie
Imprezy integracyjne
Eventy firmowe
Kapela góralska
Napady zbójnickie
Imprezy integracyjne
Eventy firmowe
Kapela góralska
Napady zbójnickie
Imprezy integracyjne
Eventy firmowe
Kapela góralska
Napady zbójnickie
Imprezy integracyjne